زبان‌های مردم جهان

زبان‌های مردم جهان

این وبلاگ درمورد زبان‌های دنیا و ساختار آن‌هاست.
زبان‌های مردم جهان

زبان‌های مردم جهان

این وبلاگ درمورد زبان‌های دنیا و ساختار آن‌هاست.

گروه هندواروپایی

نزدیک به نیم از مردم جهان به زبانهای هندواروپایی سخن می گویند.
خویشاوندی شگفت آوری که زبانهای گوناگونی همچون برتانیی , روسی , انگلیسی , لاتینی , یونانی , ارمنی , هندی , بنگالی , سینهالی , سوعدی , فرانسوی , و دهها زبان دیگر را به یکدیگر می پیوندد درخور تعمق بیشتری است.
هر یک از این زبانها ویژگیهای خاص خود را داراست : برخی دارای سیستم اشتقاق هستند و برخی دیگر این ویژگی را از دست داده اند؛ کاربرد حروف اضافه ی پیشایند و پسایند, جمع مکسر, و ... نیز در زبانهای گروه هندواروپایی به طور یکسان دیده نمیشود...
زبانشناسانی که توجه خاصی به مطالعه ی خانواده ی زبانهای هندواروپایی داشته اند, ویژگیهای این گونه زبانها را موارد زیر میدانند:
  
* تعداد کلمات نامتغیر (قیدها , حروف اضافه , ...) کمتر از کلمات تصریف پذیر (اسمها , ضمیرها و فعل ها) است.
* این نوع تصریف ها , مانند علامت جمع , صرف فعل و جز آن نگاه ریشه ی کلمات را طوری درهم می ریزد که دیگر قابل شناسایی نیست.
* عناصر این تصریف ها ممکن است به طور همزمان در بردارنده ی چندین نقش دستوری باشد(بعنوان مثال در زبان فرانسوی, فعلی که به ons ختم میشود, بیانگر (اول شخص) و نیز (جمع) است.)
* این گونه تصریف ها همیشه در آخر کلمه دیده میشود و هیچ گاه در اول کلمه نیست.
* فعل فقط بر اساس فاعل صرف میشود و مفعول نقشی در صرف فعل ندارد
* کلمات تا حدودی دارای استقلال در جمله هستند ؛ ترتیب کلمات اجباری و دارای مفهوم خاصی نیست. معمولا کلمه ای که تاکید بیشتری روی آن است , در اول جمله می آید و صفت و مضاف الیه قبل از موصوف یا مضاف قرار ساختن کلمات مختلف از ریشه واحد, بسیار غنی و متنوع است.
* ادات استفهامی به کار نمیرود و پرسش با جابجایی در ترتیب کلمات انجام میشود.
* ساختن کلمات مختلف از ریشه واحد, بسیار غنی و متنوع است.
* در برخی موارد, بین کلمات دارای ریشه واحد , تفاوتهایی آوایی وجود دارد. بعنوان مثال افعال بیقاعده ی sing , sang , sung در زبان انگلیسی یا کلمات clef (کلید) , clavier (دگمه(پیانو)) , inclure (گنجاندن) در زبان فرانسوی , از ریشه ی لاتینی claudere به معنای (بستن) گرفته شده اند.
هیچ یک از این ویژگیها منحصر به زبانهای هندواروپایی نیست , اما تحقق همه ی این ویژگیها در یک زبان , معیار خوبی برای اثبات خویشاوندی آن با گروه زبانهای هندواروپایی است.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.